endkcn

Cheng Shifa Kunstmuseum

Shanghai/ Kina

Areal/ 11.000 m²
Status/
2017, forslag
Bygherre/
Shanghai School of Painting
Illustrationer/
Forbes Massie Studio/ Beauty and The Bit/ Schmidt Hammer Lassen Architects

Cheng Shifas værker (1921-2007) kombinerer ikke kun vestlige tegningsteknikker med kinesisk traditionelt penselarbejde, men skildrer også scener af dagligliv og natur i en overgangsperiode i det moderne Kina. Hans værker repræsenterer broen mellem tradition og modernitet. Vores forslag til Cheng Shifa Kunstmuseum afspejler denne idé ved at kombinere den murede gårdhave, en typologi, der ofte findes i hans oprindelige region Shanghai, med moderne udstillingsfaciliteter, for at skabe en ny type museumsoplevelse. Dette gør det muligt for besøgende at have øjeblikke af fordybelse og ro i tematisk forskellige gårde, der vedrører forskellige emner i Cheng Shifas arbejde.

Beliggende i et tæt byområde af Gubei, et del-centrum i storbyen Shanghai, er stedet omgivet af tårne, der overser stedet.

For at se de delikate detaljer og strålende farver i kunstsamlingen har vi designet en række forskellige lysforhold for visning af forskellige kunstværker. På første sal filtrerer blødt og diffust naturligt dagslys gennem korridor glassfacaden og gennem glasset, der kigger ind i lukkede gårde.

Vores designforslag søger at skabe et beskyttet fristed fra den urbane kakofoni til den stille fordybelse, der er nødvendig for at værdsætte kunstværker. Desuden maksimerer designet dets tilstedeværelse på stedet ved at opretholde et monolitisk udtryk, der passer kontekstmæssigt med tilstødende storskala voluminer.

De rektangulære gallerier er to-etagers "white box" -volumener, som giver maksimal kuratorisk fleksibilitet og tilgængelighed for besøgende. De kan rumme flere kuratoriske indretninger ved at tilføje vægge og displayelementer. Derudover giver den 6 meter klare højde generøs vægplads til visning af Cheng Shifas arbejde og hans samling.

Cheng Shifas hjemby i Songjiang gav baggrund og inspiration til mange af hans kunstværker. På samme måde tager designforslaget inspiration fra gårdspladsens huse, der er hjemmehørende i Jiangnan-regionen, og skaber en ny type museumsoplevelse.

Landskabsdesignet ved gården genskaber scener og genstande fra Cheng Shifas værker som et levende maleri. Dette skaber et miljø, der tillader stille refleksion over hans arbejde.

Facaden er klædt i grønne keramiske fliser, der skaber en direkte forbindelse til New Hongqiao Central Park nord for sitet og en antydning til brugen af farve i Cheng Shifas arbejde. Den keramiske facade består af trekantede enheder i et enkelt par farvetoner for at give en tekstur til en monolitisk overflade.

lignende projekter/