endkcn

International School Utrecht

Utrecht/ Holland

Areal/ 17.210 m²
Konkurrence/ 2019, 2. præmie i en international konkurrence
Status/ Designforslag
Bygherre/ International School Utrecht/ Municipality of Utrecht
Ledende arkitekt/ Schmidt Hammer Lassen Architects
Ingeniør/ Royal Haskoning DHV
Visualiseringer/ Schmidt Hammer Lassen Architects

Placeret i Utrecht, som er en levende studieby i Holland, kommer den internationale skole til at huse 1.200 børn i alderen 4 til 18 med forskellig international baggrund. Området samler grundskoleuddannelserne under ét tag og skaber rammen om et fællesskab mellem studerende, medarbejdere og forældre. Den internationale skole i Utrecht er designet som en lille by. De forskellige "nabolag" er forbundet via "boulevarder" og "gyder," "gårdspladser" og "torve." Den by-inspirerede ramme danner et sikkert, bæredygtigt, socialt og fysisk læringsmiljø for "indbyggerne."

Skolens hovedindgang åbner ind mod et stort atrium, hvorfra der er forbindelse til resten af bygningen.

Valg af farver og materialer giver bygningernes ydre et varmt og legende udtryk, der spiller sammen med de nærliggende bygninger. Teracotta-farvepaletten komplementerer det omkringliggende grønne område og beplantningen på skolens egne terrasser. Det varme udtryk er ført videre i interiøret, hvor perforerede elementer af tømmer og akustiske loftplader tilsammen skaber den bedst mulige akustik i bygningen, der konstant summer af livlige stemmer.

På den internationale skole i Utrecht kan læring foregå både indendørs og udenfor. En række atrium-gårde og sydvestvendte terrasser fremmer et frit flow mellem bygningens hjerte og de omgivende grønne områder. På terrasserne kan børnene lære gennem bevægelse og hands-on aktiviteter, når de eksempelvis dyrker yoga, laver havearbejde og udfolder sig kunstnerisk.

De yngste elever opholder sig i løbet af dagen mest i stueplanet og på første sal, mens de større elevers klasseværelser er fordelt vertikalt ud mod det store atrium-område. Det enkle udtryk i klasseværelserne er præget af glasåbninger, der skaber visuelle forbindelser og masser af dagslys. Nuancerne er nøje bestemt ud fra en farvestrategi, der komplementerer primærfarverne og fremhæver diversiteten og overfloden i læringsmiljøet.

Skolens administrationskontorer, fritidsordning, forældreafdeling og cykelparkering hører altsammen til i stueplanet. Bevæger vi os opad, er førstesalen hjemsted for biblioteket, der understøtter skolens fokus på musik, dans og kunst, som læringselementer, der forbinder kulturer.

På anden og tredje sal holder børnene frokostpauser, og som skolens ”kronjuveler” ligger auditoriet og gymnastiksalen på de øverste etager i bygningen.

Sammenblandingen af årgangene er helt central for måden bygningens funktioner er udtænkt. Skolen er designet til at fremme interaktion og diversitet og giver eleverne rig mulighed for at lære fra hinanden både formelt og uformelt.

lignende projekter/